De as van de servicelevenscyclus is servicestrategie. Servicestrategie is de fase die zich bezig houdt met het ontwerp, de ontwikkeling en de implementatie van service management als een strategisch middel in de organisatie. De missie van servicestrategie is dan ook om het vermogen te ontwikkelen een strategisch voordeel te behalen en te behouden. De ontwikkeling en toepassing van servicestrategie vraagt om constante herziening, net als de overige fasen van de servicelevenscyclus.
Voor het formuleren van een effectieve servicestrategie zijn de vier P’s van Henry Mintzberg een goed uitgangspunt voor het formuleren van een strategie:
Waardecreatie is een combinatie van de effecten van utility en warranty. Beide zijn nodig om waarde te creëren voor de klant. Voor klanten is het positieve effect de utility (bruikbaarheid) van services. Daarbij is de verzekering van dit positieve effect de warranty (zekerheid).
Resources en capabilities zijn de serviceassets van een dienstverlener. Organisaties gebruiken ze om waarde te creëren in de vorm van goederen, diensten of services.
"*" geeft vereiste velden aan