Wat is het ITIL-Service Value System?

Wat is het ITIL-Service Value System?

ITIL 4's Service Value System

Een belangrijk onderdeel van ITIL 4 is het service value system, welke de behoeften van belanghebbenden omzet in voordelen. Met andere woorden: het ITIL-service value system legt uit hoe alle componenten en activiteiten van een organisatie samenwerken om waardecreatie mogelijk te maken.

Volgens AXELOS, de maker van het ITIL-framework

De dienstverlener kan worden gezien als een systeem dat de vraag uit een groot aantal bronnen omzet in waarde voor meerdere belanghebbenden. ITIL 4 noemt dit het service value system (SVS) en beschrijft vijf onderdelen die met elkaar en met externe belanghebbenden samenwerken om samen waarde te creëren.

Bron: AXELOS, “ITIL Foundation: ITIL 4 Edition” (2019)

Kans en vraag stimuleren activiteiten binnen het ITIL Service Value System. Deze activiteiten leiden tot waardecreatie. Kans en vraag komen altijd het systeem binnen, maar de organisatie accepteert niet automatisch alle kansen, want soms voldoen deze niet aan alle eisen.

De vijf elementen van het Service Value System

  • ITIL Guiding Principles – Dit zijn aanbevelingen over hoe te werken of op welke wijze beslissingen te nemen, bijvoorbeeld: focus op waarde, denk en werk holistisch, of werk samen en moedig zichtbaarheid aan.
  • Governance (bestuur/beleid) – Waardering, aansturing en monitoring van de prestaties van de organisatie
  • Service Value Chain (servicewaardeketen) – Een reeks activiteiten waarin een organisatie een waardevol product of dienst biedt en de mogelijkheid creeert om waarde voor haar klanten of consumenten te leveren.
  • Practices (praktijken) – Een reeks organisatorische middelen die gericht zijn op het uitvoeren van een taak en/of het bereiken van een doel
  • Continual Improvement (voortdurende verbetering) – Zorg ervoor dat de prestaties van een bedrijf voortdurend voldoen aan de verwachtingen van belanghebbenden, door middel van continue organisatorische activiteiten.

 

ITIL is een geregistreerd handelsmerk van AXELOS Limited, gebruikt met toestemming van AXELOS Limited. Alle rechten voorbehouden.

Pink Elephant is wereldwijd erkend door PeopleCert om ITIL-cursussen te geven voor het certificeringsprogramma.

ITIL 4 Startersgids

Contact

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

Chantal Clavan

Operations Manager +31618511049