IT Service CatalogueSetup and Benefits

IT Service CatalogueSetup and Benefits

De servicecatalogus

De servicecatalogus is van onschatbare waarde voor een bedrijf. Het speelt een cruciale rol als toegangspunt tot alle producten en diensten die door IT en andere afdelingen worden aangeboden.

Een servicecatalogus wordt gebruikt om aan het licht te brengen wat een IT-afdeling wel en niet aanbiedt, het kan worden gebruikt als een manier om zakelijke gebruikers te informeren over ondersteunde service-uren en bijbehorende voorwaarden. Het kan worden gebruikt als een verkoop- en marketingtool tussen het bedrijf en IT zodat er kan worden onderhandeld over effectieve en zinvolle SLA’s, en het kan worden gebruikt om een IT-servicecontinuïteitsstrategie te onderbouwen door precies te beschrijven wat er moet worden hersteld in het geval van een ramp.

Wat zegt ITIL over servicecatalogen

Een database of gestructureerd document met informatie over alle live IT-services, inclusief de services die beschikbaar zijn voor implementatie. De servicecatalogus maakt deel uit van het serviceportfolio en bevat informatie over twee soorten IT-services: klantgerichte services die zichtbaar zijn voor de business; en ondersteunende diensten die de dienstverlener nodig heeft om klantgerichte diensten te kunnen leveren.

Klinkt goed, toch? Dat is het ook… mits als het goed werkt. Zo kunt u gemakkelijk vinden wat u nodig heeft en kunt u gemakkelijk verzoeken indienen en precies ontvangen wat u wilt, wanneer u dat wilt. Maar wanneer diensten moeilijk te vinden zijn, verouderd zijn, of helemaal niet meer beschikbaar zijn, kunt u uw werk niet goed doen en neemt uw frustratie exponentieel toe.

Daarom is een goed ontworpen en functionerende Service Catalogus een van de belangrijkste helden van het IT-servicemanagement. De Service Catalogus is de centrale bron van betrouwbare en consistente informatie over alle overeengekomen services die IT levert en ondersteunt. Daarom is het van cruciaal belang om een nauwkeurige servicecatalogus te ontwerpen en te onderhouden zodat de dienstverlening zal verbeteren.

Als de service catalogus effectief wordt gemanaged, kan het uw organisatie helpen de services te stroomlijnen, de productiviteit te verbeteren en de kosten te verlagen. Hier zijn vijf manieren waarop een volledig geoptimaliseerde servicecatalogus de bedrijfswaarde van uw organisatie kan vergroten:

1. De Service Catalogus beschrijft de leidende principes van de organisatie, evenals de details van wat, hoe en aan wie diensten worden geleverd. Een Service Catalogus maakt als enige portaal voor aanvragen en leveringen, een meer gestroomlijnde communicatie mogelijk die tijd kan besparen voor alle betrokkenen.

2. Bij het ontwerpen of herontwerpen van een servicecatalogus is het essentieel om met klanten en belanghebbenden te praten om te begrijpen wat voor hen belangrijk is en wat zij het meest waarderen. Door dit te doen, wordt het makkelijk om positieve relaties tussen business-units en IT te ontwikkelen en koesteren, wat vertrouwen opbouwt en ervoor zorgt dat de juiste services worden geleverd.

3. De servicecatalogus kan helpen de prestaties te meten door duidelijk te definiëren wat elke service biedt, de componenten en de bronnen van de te identificeren, en de kosten vast te stellen die gepaard gaan met het leveren van elke service, evenals hoe goed deze presteert.

4. Een goed ontworpen servicecatalogus optimaliseert het herontwerp, de herstructurering en de beëindiging van services. Dit versnelt servicestandaardisatie, workflowbeheer, procesautomatisering, gecontroleerd verbruik van services en nog veel meer.

5. De servicecatalogus biedt essentiële informatie over de kosten en kwaliteit van bestaande en verwachte services. Dit kan zakelijke prognoses en budgetplanningen vereenvoudigen.

De servicecatalogus is een dynamische opslagplaats die de hele organisatie omspant en ervoor zorgt dat de juiste services op het juiste moment en tegen de juiste prijs beschikbaar zijn, zodat IT de resultaten kan faciliteren die hun klanten en belanghebbenden willen bereiken.

Hoewel een servicecatalogus een zeer wenselijk hulpmiddel is, kan het onbeantwoord laten van belangrijke vragen in een vroeg stadium leiden tot lange vertragingen of onwerkbare producten die tegen hoge kosten worden ontwikkeld. Als u hulp nodig heeft bij het samenstellen van uw servicecatalogus, bekijk dan onze servicecatalogus Scoping Workshop en Consultancy Services

Contact

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

Chantal Clavan

Operations Manager +31618511049