Het proces Beheer Bedrijfsinformatie maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Gebruiksbeheer. De procesnaam is goed getroffen want we zullen zien dat het inderdaad gaat om het operationele beheer van de informatie die een bedrijf nodig heeft.
Het proces Beheer bedrijfsinformatie is verantwoordelijk voor een correcte opzet en inhoud van de gegevens van de informatievoorziening.
Het doel van het proces Beheer Bedrijfsinformatie is tweeledig:
Bij het eerste onderdeel gaat het niet om de technische parameters, waarmee bijvoorbeeld de werking van een server wordt beïnvloed. Het gaat hier om parameters die de functionele werking van een informatiesysteem beïnvloeden. Bij het tweede onderdeel gaat het om de gegevens zelf, die eigendom zijn van de klantorganisatie en waar de klant zowel voor de opzet (welke gegevens worden opgeslagen) als de inhoudelijke kwaliteit volledig verantwoordelijk is.
Overigens is het wellicht goed om op te merken dat hier zowel de geautomatiseerde informatievoorziening als de niet-geautomatiseerde in zijn geheel moeten worden beschouwd. Weliswaar neemt het niet-geautomatiseerde deel in de loop der jaren steeds verder af, maar de meeste organisaties hebben toch nog steeds geen 100% geautomatiseerde informatievoorziening.
De activiteiten van het proces Beheer bedrijfsinformatie worden gevormd door de volgende drie deelprocessen:
De resultaten van het proces Beheer bedrijfsinformatie volgen redelijk 1-op-1 uit de activiteiten die hiervoor zijn beschreven:
Voorbeelden van Key Performance Indicatoren (KPI’s) voor het proces Beheer bedrijfsinformatie zijn:
Deze KPI’s kunnen dienen als input voor een rapportage. De periode waarover wordt gesproken kan vanzelfsprekend naar wens variëren, maar een periode van een maand is vrij gebruikelijk.
Als onderdeel van het procescluster Gebruiksbeheer heeft het proces Beheer Bedrijfsinformatie uiteraard relaties met de andere processen in dit cluster. Daarnaast zijn er nog enkele sterke relaties met andere processen aan te wijzen:
Gebruikersondersteuning. Via het proces gebruikersondersteuning kunnen aanvragen binnenkomen voor aanpassing van parameters, het aanpassen van bedrijfsgegevens, informatieverzoeken etc.
Operationele IT-aansturing. Via dit proces verlopen geautomatiseerde informatieaanvragen. Vanuit het proces Beheer bedrijfsinformatie wordt hier controle op uitgeoefend.
Wijzigingenbeheer. Binnen het proces Beheer bedrijfsinformatie kan duidelijk worden dat aanpassing van het informatiesysteem nodig is. Hierbij zal dan een wijziging richting wijzigingenbeheer worden gestuurd.
Transitie. Precies tegengesteld aan de relatie met wijzigingenbeheer zullen vanuit het proces Transitie soms aanpassingen in bedrijfsgegevens (conversie) of parameters worden geïnitieerd. Dit moet uiteraard verder in het proces Beheer bedrijfsinformatie worden verwerkt.
Behoeftemanagement tot slot speelt een rol bij de feitelijke versus gewenste kwaliteit van het informatiesysteem en met name hier de inhoud van de gegevensverzamelingen. Vanuit Beheer bedrijfsinformatie kan hiertoe de nodige informatie worden aangeleverd.
"*" geeft vereiste velden aan