An ITSM case experience
Het simulatiespel ‘Apollo 13 – an ITSM case experience™’ is een module waarin via een interactief spel ITIL®-concepten en -processen worden ervaren. Tijdens de training worden levensechte situaties uit de missie van de Apollo 13 gesimuleerd. U werkt in een team en speelt de rol van het mission control center in Houston. Uw opdracht is om het gehavende ruimteschip en haar bemanning veilig thuis te brengen. Op die manier leren en ervaren u en uw collega’s alle voordelen van de ITIL®-procedures.
De Apollo 13 is vijfenvijftig uur en vijfenvijftig minuten onderweg. Stelt u zich voor, u bent aan boord van het ruimteschip als een bemanningslid zegt dat hij een harde ‘knal’ heeft gehoord. Die knal is de explosie van de met vloeibare zuurstof gevulde tank nummer 2 van de Service Module, die onmisbare zuurstof levert voor de brandstofcellen, de belangrijkste stroombron voor de Apollo. De reserveaccu’s in de Command & Service Module (CSM) leveren maximaal tien uur elektriciteit. Helaas bent u 87 uur van huis verwijderd. Uw ruimteschip geeft het langzaam op. U heeft een ernstig probleem, tenzij u samen met het grondpersoneel op aarde als team aan de slag gaat om dit probleem op te lossen. Maar vergeet niet dat de tijd snel opraakt. Welkom bij ‘Apollo 13 – an ITSM case experience™’.
De Apollo 13 Game is ontwikkeld door de oud-Pinker P. Wilkinson (GamingWorks), een autoriteit op het gebied van ITIL® trainingen. Zijn filosofie over “leren door ervaren” sluit nog steeds naadloos aan op de strategie van Pink Elephant Education.
ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.
In dit spel werkt u samen in een team van 8 tot 12 mission control centre leden. Het team doorloopt de vier fasen van de missie (zoals hierna vermeld) en wordt geconfronteerd met verschillende gebeurtenissen en situaties. In elke ronde voltooit het team de volgende stappen: proces ontwerpen, simulatie draaien, beoordelen en rapporteren. Tijdens het hele spel zijn diverse ITIL®-processen nodig om het mission control centre en de bemanning in staat te stellen om de problemen op te lossen en tijdig wijzigingen aan te brengen in de configuratie en de baan van het ruimteschip. Het spel kan ook worden gespeeld met meerdere teams van 8 leden.
NASA Service Level Agreements
De teams ontvangen Balanced Scorecards (BSC’s) die hun Service Level Agreements (SLA’s) met NASA aangeven (zie hieronder). Aan het einde van elke fase rapporteren de teams in hoeverre ze aan de vereiste serviceniveaus hebben voldaan. Voorafgaand aan elke fase worden elementen van de ITIL®-theorie verklaard in relatie tot de processen die in die specifieke ronde aan de orde komen. Aan het einde van elke fase wordt de echte Apollo 13-missie geëvalueerd en betrokken op de ITIL®-processen om aan te tonen hoe de missie uiteindelijk succesvol is verlopen door het hanteren van deze processen.
De training Simulations / Games is bedoeld om inzicht te geven in de elementaire processen van Service Management, en is daarom met name geschikt voor:
De kennisdoelstelling is om de deelnemer de volgende onderwerpen te laten herkennen, beschrijven en toepassen:
1 dag. De trainingsdagen duren van 10.00 uur tot 17.00 uur.
"*" geeft vereiste velden aan