In de fase service-ontwerp worden de richtlijnen behandeld voor de ontwikkeling van services, service management processen en het ontwerp van de verschillende capabilities. Bij service-ontwerp gaat het om de ontwerpprincipes en methodes om strategische doelstellingen om te zetten naar servicesportfolio’s en service assets. Het doel van service-ontwerp is het ontwerpen van nieuwe (of gewijzigde) services, zodat deze in de live omgeving ingevoerd kunnen worden. Tot de doelen behoren onder andere:
Service-ontwerp start met een set van business eisen en eindigt met de ontwikkeling van een serviceoplossing, ontworpen aan de hand van de vastgelegde behoeften van de business. De ontwikkelde serviceoplossing wordt vervolgens (samen met het bijbehorende service design package) overgedragen aan servicetransitie. Servicetransitie evalueert, bouwt, test en implementeert de nieuwe (of gewijzigde) service. Na voltooiing van deze transitie activiteiten wordt het beheer van de service overgeheveld naar de serviceproductie fase van de servicelevenscyclus. Een adequaat service-ontwerp is afhankelijk van het effectief gebruik van de vier P’s:
Om een optimaal ontwerp van een service te bewerkstelligen dienen deze vier resources voorbereid, gepland en gemanaged te worden.
"*" geeft vereiste velden aan