De Information Technology Infrastructure Library (ITIL®) is een gestructureerde aanpak voor het leveren van een gewenste kwaliteit van IT Services. ITIL® is ontwikkeld in de begin jaren tachtig van de vorige eeuw door de Britse Central Computer en Telecomunnications Agency (CCTA). Begin jaren tachtig is dit framework door Pink Elephant op de Nederlandse markt geïntroduceerd.
De kracht van ITIL® zit in het feit dat het framework op iedere IT organisatie van toepassing is. Het is een filosofie die wereldwijd door bijna alle IT Professionals wordt gedeeld en waar vele mensen in de praktijk mee werken. Tot nu toe is er twee keer een update van het originele framework verschenen. In 2002 is de tweede versie (V2) uitgebracht en in 2007 is versie 3 (V3) gelanceerd. Het intellectuele eigendom van ITIL® ligt nog steeds bij het AXELOS.
Bij ITIL® staat één doel centraal: het leveren van waarde aan de business. ITIL® combineert hierbij een aantal functies en processen die het framework een waardevol instrument maken voor het inrichten van een Service Management organisatie. Een bijkomend voordeel is dat ITIL® compleet vendor onafhankelijk is. Hierdoor kan het op iedere organisatie worden toegepast, ongeacht grootte, IT infrastructuur of volwassenheidsniveau. Het uitgangspunt hierbij is dat IT organisaties een proces van continue verbetering moeten ondergaan. Het maakt dus niet uit hoe klein of groot een organisatie is; er is altijd ruimte voor verbetering.
Met de komst van ITIL® V3, heeft de APM Group een nieuw kwalificatieschema uitgebracht dat wereldwijd van toepassing is (ook met de nieuwe 2011 versie). Het kwalificatieschema bestaat uit drie niveaus:
Voor elke fase (behalve Foundation) zijn vaardigheden en ervaring vereist, om effectief te functioneren. Hierbij worden verschillende kernvaardigheden en -competenties gedefinieerd die bijdragen aan het realiseren van waarde voor de business. Het ITIL® framework sluit dan ook goed aan op het Skills Framework for the Information Age (SFIA).
"*" geeft vereiste velden aan