Servicetransitie

Servicetransitie

In de fase van servicetransitie gaat het om de richtlijnen voor het ontwikkelen en verbeteren van de capabilities die nodig zijn voor de transitie van nieuwe (of gewijzigde) services naar serviceproductie. Op die manier kunnen ongewenste gevolgen van het in gebruik nemen van een nieuwe service worden voorkomen en is er een gestructureerd proces voor de ingebruikname van nieuwe diensten.

Servicetransitie behelst de volgende onderwerpen:

 

  • Er zorg voor dragen dat de projectorganisatie (of de klant) een release kan integreren in het huidige werkproces.
  • Het verminderen van de known errors en het minimaliseren van de risico’s die komen kijken bij een transitie naar serviceproductie.
  • Er voor zorgen dat de service gebruikt kan worden zoals afgesproken in het Service Level Agreement en gespecificeerd in de service requirements.

 

De scope van servicetransitie bevat het management en de coördinatie van de processen, systemen en functies tot aan packagen, bouw, test en implementatie van de release naar productie en stelt de service beschikbaar conform de gespecificeerde klanteisen. Het is daarom een proces dat uiterst zorgvuldig ingericht moet worden.

Change management

Een effectief servicetransitie proces kan de mogelijkheden van een serviceprovider aanzienlijk verbeteren om grote volumes van changes en releases te hanteren. Dit helpt een serviceprovider met name om:

  • De nieuwe (of gewijzigde) service te stroomlijnen met de business eisen en bedrijfsvoering van de klant.
  • Ervoor te zorgen dat klanten en gebruikers de nieuwe (of gewijzigde) services zodanig gebruiken dat het maximale waarde aan de bedrijfsvoering oplevert.

Om deze doelstellingen te bereiken is een serviceasset- en configuratiemanagement systeem van wezenlijk belang. Een configuratie-item (CI) is elk component dat gemanaged moet worden om een IT-service te kunnen leveren. Het zijn de zogenaamde bouwstenen van een service en dienen dus inzichtelijk te zijn en beheerd te worden (Service Management).

 

Contact

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

Chantal Clavan

Operations Manager +31618511049