Het concept Lean IT® draait om het minimaliseren van verspilling (het Engelse “Waste”) in IT organisaties – nu en in de toekomst. Daarbij is het te beschouwen als organisatiemodel of framework, maar ook als een ‘mindset’ die in een aantal verschillende organisaties doorgevoerd is. Lean IT® is een verlenging van de principes van Lean, toegepast op de IT omgeving. De aanpak is een manier van denken en doen die sterk gericht is op de cultuur van de IT organisatie. Lean IT® gaat over het ontwikkelen en managen van Informatie Technologie producten en diensten.
In de Lean manier van denken wordt verspilling gedefinieerd door de klanten van een organisatie. Dit geeft als resultaat dat Lean IT® niet alleen een model is om intern een efficiëntere organisatie te realiseren, maar ook om meerwaarde voor klanten te realiseren. Alle dienstverlening die een klant namelijk niet waardevol acht, wordt gedurende het Lean optimalisatieproject namelijk langzaam uitgefaseerd. Een tweede groot effect van de Lean filosofie is dat de nadruk ligt op de waardecreatie door de medewerkers van de organisatie. Er ligt dus een sterke focus op kwaliteit die door de medewerkers gerealiseerd wordt.
Lean IT® is met name bedoeld voor organisaties die zich bezig houden met het Informatiemanagement binnen organisaties. Het grote verschil met andere methodes, processen en frameworks is dat Lean IT® meer te beschouwen is als werkwijze en mindset. Een Lean IT® programma kan worden uitgevoerd bij organisaties die reeds verschillende modellen en processen in gebruik hebben – de focus daarbij ligt op verbeteren en optimaliseren op basis van kwaliteit en klantwaardering.
De primaire doelstelling van Lean IT® is dan ook niet (zoals helaas vaak gedacht wordt) om kosten te besparen. Het doel van Lean IT® programma’s is om de kwaliteit van dienstverlening naar klanten te vergroten. Omdat Lean IT® richting geeft aan de inspanningen van de organisatie blijkt in de praktijk dat het mogelijk is om meer met dezelfde capaciteit van de organisatie te doen.
De oorsprong van Lean komt uit de productie industrie, waar het met name populair geworden is door de integrale invoering bij Toyota. De invoering van Lean bij Toyota geldt daar als een van de belangrijkste reden van de snelle groei en succes van het Japanse bedrijf. Japanse termen zoals ‘kaizen’ komen dan ook primair voort uit dit bedrijf.
Door de medewerkers van de organisatie actief te betrekken bij het proces van waardecreatie en hen zelf verantwoordelijk te maken voor (delen) van de optimalisatie van dit proces, wist Toyota een fundamenteel nieuwe methode te introduceren in traditionele productieomgevingen. Juist de betrokkenheid van alle medewerkers geldt daarbij als voorwaarde voor succes.
De Lean filosofie kan toegepast worden op bijna iedere type organisatie. Ook in de Informatietechnologie wordt gewerkt met het leveren van waarde aan bepaalde klanten (diensten) in welke vorm dan ook. Vaak zitten binnen deze diensten nog veel componenten die geen directe waarde toevoegen. De Lean IT® filosofie is een manier om hier mee om te gaan.
Lean IT® werk op basis van een aantal principes. Lean Principes hebben betrekking op:
Veel organisaties hebben Lean IT® geadopteerd om klanttevredenheid te verhogen en om meer strategische en financiële waarde te realiseren.
"*" geeft vereiste velden aan