Een belangrijk onderdeel van ITIL 4 is het service value system, welke de behoeften van belanghebbenden omzet in voordelen. Met andere woorden: het ITIL-service value system legt uit hoe alle componenten en activiteiten van een organisatie samenwerken om waardecreatie mogelijk te maken.
De dienstverlener kan worden gezien als een systeem dat de vraag uit een groot aantal bronnen omzet in waarde voor meerdere belanghebbenden. ITIL 4 noemt dit het service value system (SVS) en beschrijft vijf onderdelen die met elkaar en met externe belanghebbenden samenwerken om samen waarde te creëren.
Bron: AXELOS, “ITIL Foundation: ITIL 4 Edition” (2019)
Kans en vraag stimuleren activiteiten binnen het ITIL Service Value System. Deze activiteiten leiden tot waardecreatie. Kans en vraag komen altijd het systeem binnen, maar de organisatie accepteert niet automatisch alle kansen, want soms voldoen deze niet aan alle eisen.
ITIL is een geregistreerd handelsmerk van AXELOS Limited, gebruikt met toestemming van AXELOS Limited. Alle rechten voorbehouden.
Pink Elephant is wereldwijd erkend door PeopleCert om ITIL-cursussen te geven voor het certificeringsprogramma.
"*" geeft vereiste velden aan