Governance & Security
70% van de IT-afdelingen zijn niet in staat waarde te creëren voor de eigen organisatie. De business en IT-samenwerking staat vaak onder druk; beide partijen beschuldigen elkaar. IT staat onder toenemende druk om te verbeteren.
Nieuwe ‘disruptive’ technologieën zoals Cloud en Social Media zijn sterk in opkomst en bedrijven eisen steeds van IT. IT worstelt voortdurend met de vraag hoe in lijn met de Business te opereren; hoe zeker te stellen dat de investeringen in nieuwe technologie waarde creëren, zonder de bestaande diensten negatief te beïnvloeden?
Al meer dan 10 jaar is Business en IT aligment een top aandachtspunt van de CIO’s, maar nog steeds gaat het met vallen en opstaan. Al 14 jaar staat Business en IT-Alignment in de top 3 van de jaarlijkse enquete van de Society of Information Management. In de laatste enquete staat Business en IT-Alignment als het nummer 1 aandachtspunt.
IT is nog (steeds) (te) intern gericht en wordt niet altijd gezien als een strategische business partner. Er is nog te veel nadruk op het vaststellen van de kaders en men is niet gefocust op het realiseren van een duurzame verandering in de houding, gedrag en cultuur van zowel Business als IT. De meerderheid van de IT-organisaties heeft (nog steeds) last van de top 3 ICT ‘worst practices’ (zoals gemeld door meer dan 3000 IT-organisaties):
ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.
Scenario Grab @ Pizza is een zeer succesvol bedrijf dat jaarlijks miljoenen Pizza’s verkoopt. Maar halverwege het lopende jaar zijn de verkoopcijfers zijn ver beneden de verwachtingen. De CEO heeft de Business Manager aangespoord een ambitieus herstelplan op te stellen.
Het herstelplan is gebaseerd op een strategie om in 6 maanden de omzet en winst weer in lijn met de verwachtingen te brengen. Hierbij is IT een cruciale succesfactor bij het ontwikkelen van nieuwe markten, het stroomlijnen van de processen en het verminderen van de administratieve lasten.
De afdeling IT moet worden ingericht om de eisen van de Business te onderzoeken en deze te vertalen naar een IT-strategie. IT-dienstverlening, IT Operations en IT Change Management moeten zo worden georganiseerd dat aan het einde van de simulatie de Business weer succesvol is.
Doelstellingen Deze simulatie kan voor veel verschillende situaties worden gebruikt. Voor elke scenario kunnen we tijdens de verbeter cycli verschillende reflecties en discussies bieden.
COBIT Het spel kan worden gebruikt in combinatie met de COBIT Foundation of de COBIT Implementation training. Het spel kan ook tijdens een daadwerkelijke COBIT Implementatie gebruikt worden om bewustzijn te creëren, buy-in te verkrijgen en verbeteringen (improvements) vast te leggen.
Wanneer het spel gespeeld wordt binnen deze context dan kunnen we ons richten op aspecten als:
Business Relationship Management (BRM) Het spel kan worden gebruikt in combinatie met een BRMP of een CBRM-training. Het kan ook door BRM-teams worden gebruikt om BRM binnen de eigen organisatie te promoten. Een andere mogelijkheid is het samenbrengen van Business en IT-medewerkers om de rol en het belang van BRM te onderzoeken en verbeteringen vast te leggen.
Wanneer er gespeeld binnen deze context kunnen we ons richten op aspecten als:
ITIL Practitioner Het spel kan goed worden gebruikt in combinatie met een ITIL-opleiding, met name ITIL Practitioner, omdat het spel ruimschoots de gelegenheid biedt de ITIL-theorie toe te passen en met de ITIL Practitioner TOOLKIT te experimenteren. Het kan ook in een organisatie gespeeld worden als CSI-instrument, en gebruikt worden ter ondersteuning van OCM (Organizational Change Management) initiatieven om buy-in te creëren en weerstand zichtbaar te maken.
De training Simulations / Games is bedoeld om inzicht te geven in de elementaire processen van Governance & Security, en is daarom met name geschikt voor:
De kennisdoelstelling is om de deelnemer de volgende onderwerpen te laten herkennen, beschrijven en toepassen:
1 dag. De trainingsdagen duren van 10.00 uur tot 17.00 uur.
"*" geeft vereiste velden aan